loading...
آکادمی آموزش دفاع شخصی رزم طوس مشهد
Iron Razm بازدید : 239 نظرات (0)

یکی از اصول عمده ای که هنگام تمرینات ورزشی باید درنظر گرفته شود ، این است که چنانچه عضلات در مقابل یک نیروی متقابل ، کاری انجام ندهند، حتی اگر ساعتها تمرین کنند ، به قدرت آنها اضافه نخواهدشد. از طرفی اگر عضلات با حداکثر نیروی انقباضی خود منقبض شوند ، حتی اگر این کار فقط چند بار در روز انجام شود ، خیلی سریع به نیروی آنها اضافه خواهد شد.

به عنوان مثال ، بسیاری از عضلات بدن ما در طول روز و هنگام کار روزمره، یا نشست و برخاست و یا راه رفتن عادی منقبض و منبسط می شوند، بدوند آنکه به قدرت آنها اضافه شود. با استفاده از این اصل و به تجربه نشان داده شده است که شش انقباض قوی در سه مرحله (ست) جداگانه ، سه روز در هفته بدون ایجاد خستگی مزمن ، قدرت کافی برای عضله به ارمغان می آورد. با یک چنین برنامه ای در یک فرد مبتدی در عرض 6 الی 8 هفته در حدود 30درصد به قدرت عضلانی وی اضافه می شود، ولی پس از این مدت میزان قدرت عضلانی به مقدار خیلی کمی افزایش می یابد. همراه با این افزایش قدرت ، به حجم توده عضلانی نیز اضافه می شود که اصطلاحاً به آن «هیپرتروفی» عضلانی می گویند.

تعیین کننده اصلی اندازه عضلات یک فرد ، توارث و میزان ترشح هورمون تستوسترون است. این هورمون در مردان باعث افزایش توده عضلانی نسبت به زنان می گردد. بعلاوه تمرینات ورزشی سبب ایجاد 30 الی 60 درصد بزرگی و هیپرتروفی عضلانی شده و این هیپرتروفی به علت افزایش تعداد و قطر فیبرها یا تارهای عضلانی حاصل می شود.
*تعیین کننده اصلی اندازه عضلات یک فرد ، توارث و میزان ترشح هورمون تستوسترون است.
*ترشح بیشتر هورمون تستوسترون در مردان باعث افزایش توده عضلانی آنها نسبت به زنان می‌شود.
*تمرینات ورزشی موجب ایجاد 30 تا 60 درصد بزرگی و هیپرتروفی عضلات می‌گردد.
1-افزایش تعداد فیبرها یا تارهای ماهیچه ای ، 2- افزایش تعداد و اندازه میتوکندری یا دستگاه سوخت و ساز سلول عضلانی ، 3- افزوده شدن 20 الی 40 درصد ترکیبات لازم در متابولیسم فسفاژن مثل آدنوزین تری فسفات و فسفوکراتین ، 4- افزایش گلیکوژن ، منبع اصلی انرژی عضلانی به میزان 100درصد و افزایش تری گلیسیرید (چربی) ذخیره شده در عضله به میزان 75 الی 100 درصد، 5- افزایش آنزیم های مورد نیاز در متابولیسم هوازی و بالا بردن قابلیت این متابولیسم به میزان 45درصد.
عضلات بدن انسان از دو نوع تار ماهیچه ای تشکیل شده اند. دسته ای که سریعاً منقبض می شوند و قدرت بیشتری دارند و دسته دیگر به آرامی منقبض شده ، ولی دارای استقامت بیشتری می باشند. این دو دسته تار ماهیچه ای در عضلات مختلف به تعداد متغیری وجود دارند. به عنوان مثال ، در ناحیه پشت ساق پا ، عضلات گاستروکنمیوس (دوقلو) و سولئوس قرار دارند که اولی از تعداد بیشتری تارهای تند تشکیل شده و در فعالیتهای سرعتی مثل پریدن بکار می رود و دومی از تعداد بیشتری تارهای ماهیچه ای کند تشکیل شده و در فعالیتهای طولانی و استقامتی بکار می رود . فرق اساسی بین این دو نوع تار ماهیچه ای به شرح زید است :
1- قطر فیبرهای عضلانی سریع دو برابر بیشتر ای فیبرهای کند است.
2- آنزیم هایی که باعث آزاد شدن سریع انرژی از سیستمهای فسفاژن و گلیکوژن لاکتیک اسید می Sشوند ، به میزان دو تا سه برابر در فیبرهای سریع فعالترند ، و نتیجتاً قدرت فیبرهای سریع دو برابر قدرت فیبرهای کند است.
3- تارهای ماهیچه ای کند برای کارهای استقامتی ساخته شده اند و بیشتر از طریق متابولیسم هوازی ، انرژی کسب می کنندو میتوکندری (دستگاه سوخت و ساز سلول) و میوگلوبین (ماده پروتئینی موجود در عضله که حاوی اکسیژن است) در آنها بیشتر بوده و سرانجام متابولیسم هوازی در این فیبرهای عضلانی فعالتر است.
4- تعداد رگهای موئینه خونی در مجاورت تارهای ماهیچه ای کند بیشتر است. بطور خلاصه تارهای ماهیچه ای سریع قادر به ایجاد نیروی عضلانی خیلی زیاد کوتاه مدت هستند و تارهای ماهیچه ای برای کارهای استقامتی ساخته شده و ایجاد قدرت کافی برای زمان طولانی می کنند.

بعضی از افراد دارای تارهای سریع بیشتری نسبت به تارهای کند و بعضی دیگر دارای تارهای کند بیشتری نسبت به تارهای سریع هستند و این خصوصیات ارثی قابلیتهای ورزشی را در افراد مختلف معین می‌سازند. متأسفانه تمرینات ورزشی قادر به تغییر میزان درصد فیبرهای ماهیچه ای سریع و کند نسبت به یکدیگر نیست. در حقیقت توارث است که معین می کند یک فرد می تواند دونده ماراتون شود یا قهرمان دو سرعت یا یک پرنده خوب.
به عنوان مثال میزان درصد تارهای ماهیچه ای سریع نسبت به تارهای ماهیچه ای کند در عضله چهار سر ران ورزشکاران مختلف به صورت زیر است:

    فیبر ماهیچه ای سریع     فیبر ماهیچه ای کند  
 دوندگان ماراتن   18 درصد   82 درصد 
 شناگران   26 درصد   74 درصد 
 فرد مذکر متوسط   55 درصد   45 درصد 
 وزنه برداران   55 درصد   45 درصد 
 دوندگان سرعت   63 درصد   37 درصد 
 پرشکاران   63 درصد   37 درصد 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
Welcome to your Site
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 147
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 236
  • بازدید ماه : 739
  • بازدید سال : 5,161
  • بازدید کلی : 65,873
  • کدهای اختصاصی