loading...
آکادمی آموزش دفاع شخصی رزم طوس مشهد
Iron Razm بازدید : 946 نظرات (0)

« استاد خیراله حقیقی » بنیانگذار رشته رزمی رپنر در سال 1329 خورشیدی در دهستان فش (شهرستان کنگاور ) استان کرمانشاه چشم به جهان گشود. او که از همان عنفوان نوجوانی دارای خصوصیات جسمی مثال زدنی و توان بالایی بود، استعداد خود را به طرق مختلف به معرض نمایش میگذاشت.

  « استاد خیراله حقیقی » در آن دوران فعالیت خود را در رشته های متداول آغاز نمود که از آن جمله میتوان به ورز شهای بومی و محلی، کو هنوردی، صحرا نوردی، دو و میدانی، پرش طول، پرش ارتفاع، شنا و ... اشاره داشت.
وی که در آن دوران هنوز مسیر فعالیتهای ورزشی خود را به طور کامل مشخص نکرده بود، به پیشنهاد یکی از معلمان وقت خود، در سال 1345 خورشیدی به فوتبال روی آورد و به سرعت با قوانین این رشته آشنا شد. او در آن دوران با تشکیل تیم فوتبال آریا توانست تیم منسجمی را روانه مسابقات منطقه کند و با وجود سن و سال کمی که داشت، با این تیم نتایج شایسته ای را در رقابتهای شهرهای کنگاور، اسدآباد، صحنه، کرمانشاه، تبریز و مشهد کسب نماید.
    « استاد خیراله حقیقی » در سال 1350 خورشیدی به خدمت سربازی اعزام شد و از آ نجا که فعالیت های ورزشی مرتب و دایمی، از او فردی چالاک و ورزیده ساخته بود، در دوران آموزشی با انجام فعالیتهایی همچون عبور از، خیزهای مختلف با اسلحه و حرکات و تمرینات جنگی، توان جسمانی خود را به خوبی به معرض نمایش گذاشت و با توجه به دقت و تمرکز بالایی که در تیراندازی داشت، از طرف فرماندهان خود، به عنوان تیرانداز ممتاز و سرباز نمونه معرفی شد و مورد تشویق قرار گرفت.
    پس از آن دوران بود که روزی به یکی از سینماهای تهران برای تماشای یک فیلم رزمی رفت. این فیلم که سرشار از صحنه های پیش پا افتاده و کم فروغ رزمی بود و نمایا نگر فرهنگ غلط بیگانگان مبتنی بر زورگویی و قدرت طلبی کسانی که هنرهای رزمی را ملعبه دست خود قرار داده و آن را وسیله سوءاستفاده از دیگران میدانستند، باعث شد تا وی فیلم را نیمه کاره رها و سالن را ترک کند. همین امر جرقه هایی بود تا استاد را تحت تأثیر قرار دهد و انگیز هایی شود تا به فکر ابداء رشته ای رزمی با «ریشه های فکری و فرهنگی » مردمان ایران زمین بیافتد.
او که تا آن زمان به جز ورزشهای بومی و محلی هیچ فعالیت مرتبط با رشته های رزمی را تجربه نکرده بود، بر آن شد تا با بهره گیری از اندیشه و توان ذهنی تکیه بر سوابق تاریخی و مهارتی خطه غرب کشور و توان و آمادگی بدنی مطلوبی که داشت، اقدام به ابداع «رشته رزمی اصیل ایرانی » نماید.


    بر این اساس « استاد خیراله حقیقی » در اولین قدم برای به وجود آوردن رشته ای رزمی که امروزه آنرا به نام « رپنر » و در قالب هنر رزمی پارسی می شناسیم، تمرینات خود را از سال 1353 خورشیدی از انبارهای متروک تهران آغاز نمود. وی که از قدرت خلاقیت و تجسم ذهنی بالایی برخوردار بود با استفاده از حرکات و ضربات اولیه دست و پا و ایجاد حرکات تر کیبی که در نهایت تشکیل دهند ه ساختار فنون این رشته  رزمی به حساب آمدند، گام به گام اجزای این «هنر رزمی پارسی » را به وجود آورد.
   در این راه یکی از اقدامات استاد استفاده از حریف فرضی بود که گاه در قالب مجری فن و گاه به عنوان مدافع مجسم میشد. این فرآیند تا آ نجا پیش رفت که «بدل این فنون » و سپس در اصطلاح این رشته فنون موسوم به «بدل تو بدل » ساخته شد.
   سپس وی اقدام به تفکیک و دسته بندی این فنون کرد و برای تسهیل آموزش آ نها، حرکاتی موسوم به «کارهای مادر ( فرم ) » را ابداع نمود.
«کارهای مادر رپنر » که متشکل از حرکات پایه ای و اساسی برای انجام صحیح افت و خیزها، ضربات اولیه دست و پا و کارهای جهشی و ... میباشد جزو مواردی بود که «استاد خیراله حقیقی » در کنار ابداع فنون این رشته، توجهی ویژه به آن داشت و در دسته بندی فنون از سطح پا یین به بالا، آن را به عنوان حرکات پایه ای و جدایی ناپذیر از این رشته معرفی کرد.

سپس استاد با اجرای این فنون بر روی تعدادی از دوستانش که در زمینه ورز شهای رزمی فعالیت داشتند حیرت آنان را بر انگیخت.در آن زمان وی که به تازگی به استخدام سازمان صنایع دفاع - صنایع پارس لوکس درآمده بود با پیشنهاد به مسوولان وقت سازمان اقدام به تأسیس اولین باشگاه رزمی در این مجموعه نمود. این مرکز به عنوان اولین باشگاه رشت هی رزمی رپنر شناخته م یشود. سپس با حضور هنرجویان و جوانان علاقه مند، استاد توانست مهار تها و فنون ابداعی خود را به آنها انتقال دهد تا هر کی خود بتوانند در جهت گسترش و توسعه این رشته در سطح کشور حضوری فعال داشته باشند.این روند ه مچنان ادامه یافت تا «استاد خیراله حقیقی » توانستند در سال 1375 خورشیدی «رشته ی رزمی رپنر » را که در آن زمان تحت عنوان «رزم و جهاد » نا مگذاری شده بود را به عنوان یکی از اولین رشته ها در «فدراسیــون  ورز شهای رزمی » به ثبت رساند.این فرصتی بود تا وی بتواند با برگزاری همای شها، مسابقات، کلا سهــای مرببیگـری و داوری، نظم و  انسجام مضاعفی به این رشته بخشد، ب هطوری که در این زمان استاد موفق شد به استــادان مجرب این رشته احکام رسمی مرب یگری و مجوز آموزش معتبر از سوی «فدراسیون ورز شهای رزمی » جهت  اشاع هی بیش از پیش این رشته اعطا نماید.تلا شهای «استاد خیراله حقیقی » بنیا نگذار «رشت هی رزمی رپنر » به گون های ادامه یافت که امروز پس از چهار دهه که از آغاز فعالی تهای وی م یگذرد، هزاران هنرجوی این ورزش در جــای جــای میهن عزیزمان، در حال آموزش مهار تهای «رشت هی رزمی رپنر » هستند.موضوعی که ب یشک مرهون مهار تهای فراوان و عظم و اراد هی ایشان در طی این راه پر فراز و نشیب بوده است.

 

           «این گونه بود که پیکره ی ساختار این رشته بدون هیچگونه وابستگی به رشته یا سبک دیگری به وجود آمد. »

آموزش حرکات رپنر توسط استاد خیراله حقیقی    تهران سال 1354
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
Welcome to your Site
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 147
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 220
  • بازدید ماه : 201
  • بازدید سال : 4,623
  • بازدید کلی : 65,335
  • کدهای اختصاصی